måndag 16 januari 2012

En artikel om Life-Coaching, en innovation och lite andra tankar

..så att jag inte tappar bort den...

Dessutom vill jag heller inte glömma den suveräna innovationen min kära J gjorde häromkvällen. Jag klagade (...trots att jag inte skulle...) över att jag får så kallt om armarna då jag läser på kvällarna i sängen. Då kläckte J helt spontant ur sig (mera som ett skämt): använd benvärmare på armarna! Och det gjorde jag - problem solved!!

Sedan kom jag på en sak som fysioterapeuten sade åt mig förra veckan: att kroppen (speciellt ryggen) behöver rörelse var 40:e minut, vilket alltså betyder att man borde hålla pauser på jobbet med 40min mellanrum även från kroppens synvinkel - inte bara hjärnans. Och kroppen behöver helt tydligt dubbelt så mycket pauser som hjärnan så oberoende om man vill ta hand om sin kropp eller sin hjärna/själ (det harmar mig att jag inte kommer på något bra ord för "mieli" (fi) på svenska. Sinne passar inte, tycker jag?) eller båda, så ska man hålla pauser ofta! Hur kan dethär vara så svårt att implementera?? Nu med min rygg är det inte svårt - den tvingar mig att stiga upp och röra på mig hela tiden. Men utan en sådan indikator? Hur gör man för att få till stånd tillräckligt med pauser? Kanske man kan skaffa ett timglas? Eller använda alarmen på telefonen? Och småningom bygga in det i muskelminnet? När jag någon vacker dag (var igen hos läkaren idag och fortsätter vara sjukledig...) återvänder till jobbet ska jag göra mitt bästa för att införa dessa pauser!

Läser förresten en bra bok som jag - ironiskt nog - haft i min bokhylla sedan 2003. Den innehåller en stor del av det jag lärt mig under mina studier det senaste året. Spännande, att dehär sakerna som jag fascineras av för tillfället har varit inom nära räckhåll redan länge, vilket jag redan nämnt tidigare. Låter inte det harma mig, eftersom det ju endast betyder att jag först nu är färdig för denhär aktiva processen, som började för 1,5 år sen. Den passiva processen har ju rullat på i all evighet och det var nog Life Coach kursen som var porten - och bara början - till den aktiva prosessen.

Tacksam över den aktiva processen - den möjliggör under!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar