onsdag 25 januari 2012

Solhälsningar och 4-dagars arbetsvecka

Hello solen!
Gjorde mina första solhälsningar sedan jag försträckte ryggen på julafton och styv var jag men det gjorde inte ont. Även danstimmen igår gick ganska bra och idag lyfte jag in E i bilen för första gången sedan julafton. Småningom blir det alltså bättre! Lyckades också jobba sgs hela dagen och det var första gången jag hade bråttom hem så att barnsköterskan som började hos oss förra veckan fick gå hem. Ny känsla... Det har ju nog varit extremt lyxigt hela hösten när J varit vårdledig - det inser jag egentligen först nu!

Nog känns det dessutom lite tråkigt att lämna E med sköterskan men fortfarande är vi ju så lyckligt lottade att vi har möjligheten att ha en sköterska endast 3 dagar i veckan. Världens lyxliv vi lever för tillfället!

Det här är första veckan jag får känna på hur det påriktigt känns att jobba 4 dagar i veckan. Hittills har jag ju varit sjukledig så har ju inte jobbat alls... Men tror att dethär med 4 dagar i veckan just nu är en helt optimal lösning! vet dock inte hur ivrig jag någonsin kommer att vara på att återgå till 5 dagars vecka... Men det ser man sen!

Är man effektivare när man har kortare tid på sig att utföra saker? Jo. Har man 3 dagar på sig att utföra något så använder man 3 dagar. Har man endast 2 dagar på sig att göra något så lyckas det också. Man får också lätt 4 dagar att gå med samma uppgift. Vad betyder det? Jo, att vi ganska lätt utan att märka det bakar in onödigt pysslande i arbetsdagen. Ifall att vår arbetsgivare är så konservativ (vilket dom flesta ännu är) så gör man det eftersom man enligt sitt arbetskontrakt ska arbeta 40h/vecka och 8h/dag - helst där mellan 08 och 17. Detta har börjat ifrågasättas på många olika håll och inte bara av sådana som förespråkar downshifting etc, utan av forskningsgrupper på t.ex LSE. Det har skrivits mycket om saken och tror att det är högst sannolikt att det kommer att hända en paradigmförändring (heter det så?) inom det området inom de närmaste åren. Det finns ju folk som bara sitter och rullar tummarna på arbetsplatsen och det vinner ju nog ingen på.

Det finns folk som är fullständigt oproduktiva på förmiddagen och jobbar bäst på kvällen och tvärtom. Det skulle ju vara bäst om detta kunde utnyttjas av arbetsgivaren. Dessutom är det många jobb som kan utföras närsomhelst och varsomhelst och många känner säkert igen dendär fre-eftermiddagen som nog på många arbetsplatser är helt oproduktiv eftersom folk redan har andra foten i veckoslutet.

Plötsligt tog jag upp en massa olika saker, men min huvudpoäng var nog detdär med onödigt pysslande. Ofta börjar man kolla sin mail el dyl när man inte riktigt vill ta itu med någon lite större och mer krävande uppgift. Men vad man gör är egentligen en björntjänst åt sig själv eftersom man skjuter upp uppgiften och dessutom ödar tid på onödigheter. Så helhetstiden för att utföra uppgiften blir längre.

Tidigare fick jag 100-200mail per dag och mina dagar var helt hysteriska - blev avbruten precis hela tiden. Och nu när jag lärt mig att det kan ta upp till 45min för hjärnan att "tune in" tillbaka till en uppgift som kräver ens lite koncentration efter att ha blivit avbruten och att ca 28% av en arbetsdag består av sådanahär onödiga avbrott så hoppas jag att jag kan använda min tid bättre i framtiden. Endast läsa mailen några ggr per dag (som tur får jag nuförtiden en bråkdel av vad jag fick tidigare!) och sluta multi-task:a. Det har jag skrivit om tidigare men håller fortfarande på med det...

Antagligen har jag inte slutat eftersom jag definierat målsättningen sådär: "Sluta multi-task:a!". Jag borde ju istället fokusera på hur jag ska göra istället för att multi-task:a. Såhär: "Jag slutför arbetsuppgifter jag börjar med och läser min mail 4 ggr per dag."

Får se om det fungerar bättre nu!

Tack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar