lördag 28 januari 2012

Hur utrota spännaren i mig?

Hade min brors barn här hela dagen (och natten). Det blev lite hektiskt emellanåt med 3 barn och jag fick fast mig själv för att bli lätt irriterad och spänd. Som en äkta spännare! Sådan vill jag ju inte vara så jag började fundera över vad det är som förorsakar det och hur jag kunde undvika det?

Tyvärr insåg jag att det som förorsakar det är när saker inte går helt smidigt och så plötsligt blir det kaotiskt och 7 saker händer på en gång och 3 typer har olika krav hela tiden. J är mycket bättre på att ta det lugnt i sådana situationer men jag har helt tydligt mycket att lära mig. Mitt i det hela började jag analysera saken (vilket ju är stora framsteg eftersom jag identifierade detdär tankemönstret just i den stunden) och kände efter var det kändes helt fysiskt. Det är faktist ganska intressant att känna efter var något känns - detdär kändes som ett lätt tryck i bröstet och min inre röst liknade något av en överansträngd ragata. Konstigt med tanke på att det inte var något hemskt dramatiskt alls... Så helt tydligt är det när jag tappar kontrollen och känner mig otillräcklig (flera olika krav från flera olika håll på en gång) som jag blir en spännare!

Och eftersom jag ju absolut inte vill vara en spännare så sku jag gärna veta hur jag kunde undvika det. Men eftersom det är lättare att komma fram till hur man kan åtgärda saken tar jag det först. Jag märkte nämligen att det igen handlar om dendär andningen - trycket i bröstet och irritationen gick bort när jag tog en egen mental time-out och koncentrerade mig på min andning och därmed aktiverade de fiffigare delarna av min hjärna... Tänk vilket nyttigt redskap vi alla har! Bara vi lärde oss att använda det bättre...

Hmm, hur kunde jag undvika att bli en spännare i dylika situationer? Det var en svårare fråga men tror nog i mitt fall att en del av svaret är dendär andningen. En annan del av svaret är den inre rösten. Och en tredje del av svaret är antagligen övning i att identifiera känslan och byta ut den före den hinner ta över.

Men eftersom jag i stunden lyckades identifiera känslan, analysera känslan och även åtgärda känslan så kanske jag inte är en spännare förevigt! Dessutom så är jag motsatsen till en spännare i så många saker så nu kanske man kunde utnyttja NLP till att överföra den fiilisen till situationer där lilla spännaren kommer fram.

Bring it on (kaotiska okontrollerade helheter)! Det är ju faktist jag som klassar helheterna som kaotiska och okontrollerade och jag som egentligen väljer hur jag reagerar - med andra ord kunde jag klassa annorlunda och välja bättre!

Vi hade en sådanhär staty i "klassrummet" på Namaste. Jag vill ha en!




Tack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar