söndag 8 januari 2012

Ett lite längre jullov..

Idag är det exakt en månad sedan jag var på jobb. Liksom sådär helt påriktigt. Sedan dess har jag varit på kurs i Chicago, tagit det lugnt, firat jul, varit sjukledig och imorgon hade jag tänkt gå på jobb, men vet inte om ryggen tillåter...

Denhär månaden har gjort under! Aldrig förr har jag haft såhär mycket kvalitetstid med min lilla familj och nu undrar jag hur vi ska kunna upprätthålla denhär kivoga stämningen när vardagen snart börjar? 4-dagars arbetsvecka hjälper ju lite, och på nåt sätt vill jag tro att det ska vara urenkelt att kombinera jobb, intressen och tillräckligt med chill-tid.

En sak som kanske kan hjälpa stämningen är dethär. Ska alltså göra mitt bästa att inte klaga över onödiga saker. Jag har skrivit om det förut och det nämns även i texten jag hänvisar till, men man kan inte understryka det för mycket att det faktist har en skillnad vad vi använder för ord. Och ett litet roligt exempel som understryker det faktum att det undermedvetna inte uppfattar negationer, så ifall att vi exklamerar att vi inte  vill något så är det sannolikt att vi får just det:

Jag talade på torsdag morgon med min kompis och sa bl.a. att allt detdär som har att göra med änglar och sånt, så det är en dörr jag inte ännu öppnat och vill heller inte öppna den på en tid - kanske t.o.m. aldrig. Några timmar senare fick jag mail av min kurskompis där hon undrade om jag är intresserad av en kurs i "Thetahealing". Där lär man sig bl.a. "kuinka työskennellä enkeleiden ja henkioppaiden kanssa". Hela kursen låter jätte intressant och detdär med änglar etc är en jätte liten del av den och jag är jujst så nyfiken och öppen att jag tänkte att "Why not??". Så ifall att kursen blir av så är jag med!

M.a.o: fokusera hellre på vad du vill än på det du inte vill... Men ingen skada skedd - jag är öppen för allt och kan fortfarande vara kritisk och ser på saker genom dendär maalaisjärki-linsen. Det är intressant att lära sig mera och plocka åt sig allt det som passar en själv och ens världsbild och låta resten vara. Tror inte att det finns någon viss juttu som är helt min juttu, utan det är lite som att äta buffet-mat - man plockar åt sig lite av allt som verkar bra och sådant som inte intresserar en kan man kanske smaka på eller låta bli helt och hållet. Och det som jag hela tiden märker är att buffén blir bara större och större, men som tur har man en hel livstid att lära sig nya saker!

Men nästa vecka ska jag fokusera på att min rygg ska bli bra igen! Det blir positiv psykologi, reiki, fysioterapi (hoppas jag) och kiropraktik (hoppas jag). Och antagligen lite mera sjukledighet.. puust... Men snart blir det nog bra!

Tacktack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar