torsdag 12 januari 2012

Do what you love - Love what you do

Vilken dag!
Trots sjukledigheten ringde jag på förmiddagen in till ett planeringsmöte där vi tillsammans med kunden planerade våren. Är jätte inspirerad och vill tillbaka på jobb nunu! Känner på mig att vi kommer att få mycket till stånd och att jag får göra mycket av sådant som jag verkligen vill och kan!

På eftermiddagen åkte jag iväg till kontoret och gick på ett annat planeringsmöte, som handlade om nr2 här. Förutom mig, så är det en annan frivillig från Sefe som kommer att dra skolningen och jag fick jätte bra vibor på alla sätt! Hon började genast snacka om hur vi kan använda NLP etc och jag visste direkt att dethär blir ett bra och givande samarbete och jag kommer antagligen att lära mig massor av henne. Jag hade inte tidigare insett den aspekten men nu är det liksom win-win-win! Det var meningen att jag själv sku dra den ena skolningsdagen och hon den andra, men vi kom överens om att samarbeta.

Och sedan - dagens grande finale: gick till Valmentamo för att lyssna på deras Life coach kurs-info och blev dessutom grupp-coachad där. Det var ju mycket repetition från tidigare, men ändå helt underbart, tankeväckande, inspirerande och härligt! Tänkte därför skriva ner lite anteckningar så att jag någon vacker dag kan drömma mig tillbaka.

  • Coaching är helt enkelt ett sätt att vara och göra saker genom (="tapa toimia")
  • De förändringar och det välmående man får till stånd genom coaching är bestående eftersom de baserar sig på det att vi alla är experter på vårt eget liv och förändriongen kommer inifrån oss själva
  • Formeln är enkel: 1) Var är jag nu 2) Vart vill jag komma 3) Hur tar jag mig dit. Dessutom är det bra att veta hur människans sinne fungerar.
  • Den kognitiva triangeln kan hjälpa oss att förstå hur tankar, känslor och handlingar påverkar varandra
  • Tänker jag att "livet är tungt", så känns även livet tungt och mitt beteende påverkas av den negativa tanken och känslan och på kvällen kan jag säga mig själv: "Vad var det jag sa?? Livet ÄR tungt!"
  • Tänker jag att "livet är underbart och fullt av möjligheter!" så känns det säkert ganska så mycket bättre och mitt beteende påverkas av den positiva tanken och känslan och på kvällen kan jag säga mig själv: "Vad var det jag sa?? Livet ÄR underbart!" (det kommer åtmisntone jag att säga mig själv idag när jag går och lägger mig!!)
  • Det fina med coaching (och vad som helst annat också egentligen) är att beroende på hurdan typs människa man är så kan man påverka antingen tanken, känslan eller beteendet! Man väljer ju själv sina tankar som påverkar ens känslor. Man väljer även indirekt sina känslor och man kan lära sig att få fast sig själv just i det ögonblicket man håller på att tänka en destruktiv eller negativ tanke och sedan vända den till något neutralt/positivt. Det är ju absolut inte meningen att man ska eliminera alla negativa käsnlor, men nu snackar jag om onödiga negativa känslor som inte för oss framåt, skyddar oss eller gynnar oss på något sätt.
  • En bra poäng är att fundera på vad det är som ger en bra fiilis och sedan fundera på hur man får mer av det i livet. Själv har jag börjat "släppa loss" här hemma och sjunger och dansar allt mer för mig själv och till min familjs stora (?) nöje ;) Och jag mår såå bra av det!
  • Ifall man vill ha till stånd en förändring är det viktigt att ha en plan och konkreta delmål. Delmålen ska vara sådana att de passar en själv och inte är för stora steg för att få igång en reaktion någonstans där inne, att "nej, nu gfår det för fort, vill inte förändras!". Har antagligen tidigare nämnt att vår hjärna är sååå energieffektiv och vill automatisera allt och därför är det svårt för oss att acceptera förändringar i tanke- eller beteendemönster. Baby steps... Och vid varje delmål lönar det sig att fundera och känna efter ifall man har bättre eller sämre fiilis än då man startade. Nu inser jag att jag skrivit om dethär med målsättningar och hur man kan nå dem tidigare...
  • Det finns en viss skillnad mellan att "försöka göra" och att "göra". Dethär handlar igen om ordval och om hur vårt undermedvetna uppfattar våra tankar/ord...
  • Även om coaching fokuserar på framtiden och på lösningar istället för att fokusera på det förflutna och problem, så kan det vara nyttigt att identifiera möjliga "energiasyöppön" från det förflutna. Ifall att det känns att någon person eller händelse från det förflutna som slukar ca 20% av ens energi, så är det ju nästan som att försöka gå framåt utan sitt andra ben. Då finns det skäl att fokusera på hur man kan minska vikten på den "energiasyöppön".
  • Det viktigaste är att leva enligt det man lär sig. Det räcker inte att bara lära sig.. Det är ju inte teorin och kunskapen och vetenskapen som är juttun. Ifall att det vore så, skulle det finnas betydligt mindre människor som strävar efter mer välmående. Det handlar om självkännedom, insikter och förståelse om hur man påverkas av de val man gör i livet och varje sekund.
  • "Vem är jag?", "Vems liv lever jag?",  "Hur mår jag?" - ganska bra frågor att ställa sig själv med jämna mellanrum!
Och på vägen hem passerade jag ett skyltfönster där det stod med stora bokstäver:





Lätt som en plätt! (Speciellt när man varit sjukledig i 3 veckor och är en Mary pill-Poppins...)


Tacktack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar