torsdag 6 oktober 2011

Vad lärde jag mig idag då?

Massor!
På morgonen var jag och "pilotkörde" en recovery coaching (via jobbet). Helt ok och fick kanske nåt litet ut av det, men det var lite svårt att förhålla sig neutralt när jag precis hela tiden analyserade vad han sa/gjorde/frågade ur min egen coach-synvinkel.. Det jag fick ut av det var ett litet steg mot mera ro i vardagen - ska göra mitt bästa att
  • Minska radikalt på onödigt surfande (fast nuförtiden känns det som om allt är nyttigt...)
  • Lära mig att säga nej
  • Och det tredje minns jag inte ens... Uups...
Anyway, morgonens proggis var inte dagens höjdpunkt när det gäller att lära sig, men det var däremot kvällens proggis! En super-inspirerande "föreläsning" om att sätta upp mål och sedan nå dem. Sku kunna skriva hela natten om ämnet, men för att undvika det så försöker jag plocka fram 10 saker, som för mig var aha-upplevelser. Gotta love those.. :)
(ursäkta språket - kan vara ganska direkt översatt eftersom programmet var på finska och jag orkar int desto mer skapa korrekt svenska..)
  1. Ju bättre koncentration, desto bättre resultat
  2. Definiera själv vad framgång betyder för dig
  3. Lär dig njuta av misslyckanden på vägen - var inte rädd för att misslyckas
  4. Att planera för långt kan vara demotiverande, håll alltid själva målsättningen kristallklar för dig, men du behöver bara veta följande 1-3 steg på vägen. Det viktigaste är att du hålls i rörelse!
  5. BE - DO - HAVE
  6. Fråga alltid när du sätter upp ett mål: Hur vet jag att jag uppnått det?
  7. Jätte fiffigt att titta tillbaka och fundera på allt som skitit sig och sedan flytta det till framtiden ;)
  8. Man vet att man hittat sin grej och tiden flyger iväg och man är konstant ivrig
  9. Om pauserna är det bästa i jobbdagen - byt jobb. Om det 3 dagar i sträck v*tittar att gå på jobb - byt jobb.
  10. IVER är det viktigaste. Är man ivrig behöver man inte motivera sig, utan allt går framåt av sig själv och man lyckas fokusera.
  11. Kan man inte föreställa sig vad det hämtar med sig att man uppnår målet måste man antagligen omdefiniera det. Annors går man antagligen bara i cirklar.
  12. Snacka om dina målsättningar. Med alla och hela tiden. Ju mer du snackar ivrigt om saken, desto mer ivrig blir du, desto mer utvecklar du idén, desto mer tänker du på saken, desto mer ivrig blir du, desto mer lär du din hjärna att det är din grej, desto mer ivrig blir du, desto mer utvecklas tanken etc. Något magiskt händer när du börjar snacka om saker du vill uppnå. Alltså saker som du påriktigt vill uppnå.
  13. Största orsaken varför man misslyckas: man GÖR INGENTING. Fokusera på vad du gör - saker rätt eller rätt saker. Vissa saker du gör för dig på inget vis närmare ditt mål. Lär dig identifiera dom. Och kom ihåg att det är helt ok! Men ifall du vill uppnå ditt mål snabbare lönar det sig att fundera på saken.
  14. Läs, lyssna, skola dig och UTÖVA det du lär dig i praktiken!
Det blev 14 saker, men so be it. Huippu kväll! Speciellt eftersom jag hade äran att gå i huippu sällskap! Och så var det också mycket NLP :)

Tacktack! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar