tisdag 18 februari 2014

Min genväg till zen

I morse hade jag möjligheten att igen dyka in i artiklarnas värld. Läste bl.a. om några nya undersökningar kring mindfulness (1, 2), min goda väns fenomenala blogg-inlägg gällande hjärnan och HR, några artiklar gällande allas vår tidstjuv e-mailen och hela Milestone's hemsida. Allt det där före A vakna och det bara surrade i hjärnan av inspiration, nyfikenhet och vilja att på något sätt få utlopp för alla nya tankar och all energi. Sedan vaknade A och antagligen glömde jag de flesta av mina nya tankar ganska snabbt medan jag lekte med klossar, bykade, lagade mat och lekte lite till.

Läste om Jonas von Essen (världsmästare i Minne) i Februari numret av Norvegian i flyget till Barcelona. Han sade bl.a. såhär:

"The internet is making us more stupid, because the information is being stored outside of our minds. If you really want to use information, it's vital to actually get it in your brain, where it comes alive. It's the mash-up in your head that's interesting, and which allows you to come up with new thoughts and new ideas."

Två mycket bra poänger som båda är relevanta här:

  1. Jag läste en massa på en kort tid och vet att jag då ofta medvetet väljer att inte registrera allt eftersom jag vill spara kapacitet i min PFC (prefrontala cortex) och kan ju återvända till artikeln när som helst -> jag outsource:ar "min kunskap", men hassar energi på att memorera var artikeln fanns.
  2. Under den korta perioden jag tankar information så hinner det ändå hända en del av dedär "mash-up"s Jonas syftar på. Nästan så att jag fysiskt känner hur det bildas nya kopplingar medan informationen sugs in och blandas. Dock tyvärr mest just där i PFCn därifrån allt snabbt försvinner när A vaknar och dagens sysselsättningar avlöser varandra non-stop.
Mina 3 dygn i Barcelona då jag inte egentligen läste eller funderade något alls innebar att det varken surrade av tankar eller uppstod mash-ups/insikter. Och tro mig - det var skönt. Lärde mig alltså något så självklart som att det endast gäller att stoppa intaget av information för att vara helt zen. Behöver inte åka utomlands nästa gång jag behöver en total time-out - jag kommer långt med att stänga alla böcker, tidningar och koppla bort nätet.

Tack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar