onsdag 12 februari 2014

DIY retreat

Tidigare i veckan skrev jag om post-it lappen på vårt kylskåp.

Tack till den köpte jag flygbiljetter till Barcelona. Åt mig själv. Insåg att det - paradoxalt nog - är det minst själviska jag kan göra som fru, mamma och dotter till minnessjuk mamma. Att hela tiden finnas till för andra känns meningsfullt, men är inte hållbart i längden om man inte emellanåt finns till för sig själv. Helhjärtat.

Det är alltså vad jag ska göra i Barcelona i 3 dagar. Finnas till för mig själv. Lyssna på mina tankar. Blir spännande att följa med vad som dyker upp: kanske något överraskande och helt nytt? Eller kanske ingenting alls? Kanske jag endast saknar min familj och vill hem och undrar varför jag åkte?

Hade främst tänkt läsa men sedan slog det mig att det gör jag ju precis hela tiden! Så jag har bestämt mig för att inte läsa. Dethär kommer att bli min tee-se-itse retreat. Sådär som när någon åker till ett kloster för att meditera i några dagar tänker jag åka till Barcelona och meditera informellt.

Jag är frestad att packa med mig några böcker - för säkerhets skull. Får lite ångest av att tänka på en fyra timmars flygresa utan en bok men just därför tror jag att det är viktigt att jag i denhär frågan är absolut, vilket jag mycket sällan är. Hah - jag har så dålig självdisciplin att jag redan nu ifrågasätter ifall jag klarar av att inte läsa. Återstår att se och ifall att jag inte kan hålla mig finns det säkert en bra orsak för det också. Att hålla fast vid något endast för att hålla fast vid det kan resultera i att vi negligerar viktiga impulser/tecken som leder oss i rätt riktning, tror jag. Så kanske jag packar med en bok i varje fall! Men internet håller jag mig långt borta ifrån så dokumenterar upplevelsen i efterhand, ifall att det känns så.

Hello me! Long time no see!

Tack :)


2 kommentarer:

  1. Rina, super att du skriver här igen :) Så intressanta saker som du skriver om! Tack! Ljuvligt med din resa, lycka till o njut! Kram. - Anna

    SvaraRadera
  2. Tack att du läser :) Och joo, resan var ljuvlig på alla sätt! Hoppas allt bra med dig? Kram!

    SvaraRadera