måndag 24 februari 2014

Första tankarna i nya livssituationen - hello jobb!

Nu har den börjat - den kaotiska vardagen. Jag jobbar alltså tim-baserat och hoppas att jag ska få det hela att gå ihop. Just nu är det lite öppet med vem som ska sköta A och förväntningarna från arbetsgivaren växer. Dessutom kräver min roll konkreta åtgärder/ställningstaganden på löpande band.

Nu är alltså min chans att verkligen testa olika time-management/prioriteringsmetoder. Och framförallt: lära mig detdär med personal boundaries. Det är ju ändå endast jag som kan försvara mig och sätta gränser.

Får jag någon att ta hand om A två dagar i veckan klockan 10-16 så tror jag det fixar sig. Ifall att jag varje vecka måste öda tid och energi på att fixa pusslet om och om igen så kan det bli tight, känns det som.

Eftersom jag får lön på basen av timmarna jag jobbar så ska jag se till att inte göra dedär typiska "välgörenhets-timmarna" som många av oss gör - man kollar lite mail och svarar på dom och gör en massa tankearbete på sin egen tid medan det handlar om aktiviteter som egentligen arbetsgivaren bör betala lön för.

Efter min första "arbetsdag" igår kom jag hem och njöt av familjens sällskap på ett helt annat sätt än efter en dag hemma. Jag vet att jag gjort rätt beslut och trots att det just nu känns lite kaotiskt så kommer situationen att bli win-win på alla sätt. Det blir en bättre balans!

Nu gäller det alltså för mig att:
  • Se till att jag har klart för mig när jag jobbar och när jag inte jobbar - kanske jag kan använda något verktyg för att konkret allokera min tid?
  • Jobba när jag jobbar och inte jobba när jag inte jobbar - låter så simpelt men i praktiken är det allt annat...
  • Känna efter hur jag själv mår och åtgärda saken ifall att något känns fel
Det borde jag redan komma långt med! Och just nu bryter jag redan mot det som står i andra punkten...

Tack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar