onsdag 19 februari 2014

Magin i coaching

Idag har jag fått jobba. Och "få" är verkligen det rätta verbet att använda här eftersom det varit så givande och roligt. Jag ska imorgon hålla en intro-session i coaching åt en avdelning på jobbet och har förberett materialet idag och blev igen påmind det magiska i coaching.

Jag tror starkt på att en integration av coaching-mentaliteten i företagskulturen är ett steg i rätt riktning när det gäller att tackla förändringar och maximera välmåendet och potentialen hos individen (vilket inte enligt mig är en paradox).

En coaching-mentalitet i en organisation leder (bl.a) till
  • högre kvalitet i alla möten individer emellan (=att lyssna och bli hörd - sällsynt...)
  • möjligheten att få fram det bästa i sig själv och sina medarbetare
  • inlärning som sker som resultat av personliga insikter istället för top-down "kommandon"
  • att alla - oavsett roll eller nivå - ser sitt ansvar som en "everyday leader", vars beteende påverkar omgivningen och bidrar till atmosfären
  • att nyfikenhet och kreativitet blomstrar
Jag hoppas verkligen att jag ska få jobba med saken i större skala - om inte redan nu på våren så senast nästa höst. Thoughts become things, eller hur var det nu igen?

Tack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar