måndag 17 februari 2014

Hur stort dansgolv vill du ha?

Det går lätt så att man läser saker som känns bekanta, man umgås med folk man har mycket gemensamt med och att man automatiskt hela tiden befinner sig i sin "comfort zone". Inget underligt med det och det är ju helt naturligt, men frågan är: vad allt missar man då? Och istället för att hållas där i sin "comfort zone" kunde man aktivt jobba på att expandera den och därmed göra sitt dansgolv större.

Det var inte ett medvetet beslut, men för en tid sedan började jag läsa artiklar och böcker som inte direkt resonerade i mig. Inga självklara val som egentligen understryker det jag redan vet och tycker, utan artiklar/böcker som är lite svårare att ta in eftersom det inte finns färdiga "folders" i min hjärna för informationen. Ingen annan utom vi själva kommer dock att skapa några nya "folders" så det är vårt val: om något känns främmande/ointressant kan vi antingen glömma det eller sätta lite tid på att förklara saken för oss själva, vilket gör det hela såpass klibbigt att det fastnar.

Nuförtiden om jag stöter på något "ointressant" så försöker jag ge det en chans - det kan vara att det endast verkar ointressant eftersom min hjärna inte vet vad den ska göra med informationen medan det i själva verket kan handla om något som visar sig vara jätte intressant och givande. Så nästa gång du läser/ser något som du direkt "dissar" - ge det en chans och känn hur ditt dansgolv växer. Större dansgolv -> större moves!

Var också nyfiken i alla möten med människor - stäng av alla förutfattade meningar och om det blir alltför svårt att umgås utan att hjärnan konstant gör evalueringar av personen så se till att godkänna endast positiva sådana. Det är inte svårt - endast annorlunda.

Tack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar