söndag 9 februari 2014

Kontraproduktiva val

...spinner vidare på det jag igår lite skrapade på ytan:

Gick till läkaren p.g.a. min flunsa för ett par veckor sedan och blev ordinerad vila. Inte helt lätt med småbarn i huset, tänkte jag. Dock har jag insett att det inte är barnen som inte tillåter mig vila utan helt jag själv.

Att vila handlar inte endast om fysisk vila har jag märkt. Jag har mest degat hemma, men precis varenda en sekund jag varit vaken har jag antingen skött om barn eller stillat min nyfikenhet. Har läst, funderat och läst lite till. Lyssnat på föreläsningar, läst, funderat, grubblat och kanske gjort anteckningar.

Så jo, jag har vilat fysiskt, men mentalt har jag varit aktivare än på länge. Har tänkt att eftersom jag ändå inte kan göra något och är "på jäähy" från livet så kan jag utnyttja denhär "jäähyn" till att lära mig nya saker, bilda nya anslutningar i min hjärna, utveckla mitt eget ramverk genom vilket jag analyserar allt det jag tar in. Vad jag inte har insett förrän igår är att jag antagligen genom det valet hämmat min tillfriskning. Jag har helt enkelt inte kopplat av överhuvudtaget. På fyra veckor.

Inte så konstigt att mitt mående inte blir bättre så nu är det dags att tillåta mig bara vara och samtidigt ge allt det jag matat min hjärna med sjunka in. Om jag aldrig kopplar av har den nya informationen aldrig en chans att nå längre än till mitt arbetsminne, därifrån den sedan försvinner för att ge utrymme för ny information.

M.a.o. har mitt val både hämmat min tillfriskning och - paradoxalt nog - min kapacitet att lära mig nytt. Inte helt optimalt... Dags för smartare val!

Tack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar