fredag 26 april 2013

Mera lek åt folket!



Har läst två texter (denhär och denhär) de senaste dagarna som handlat om lek. Dessutom har jag också själv lekt en hel del här hemma och i parken och senast igår märkte jag att jag hade svårt att kasta mig in i leken till 100%. Jag tänker lätt på annat, planerar något eller kollar telefonen. Varför har att leka – något vi alla varit så bra på – blivit så svårt? Antagligen eftersom lek förutsätter medveten närvaro och koncentration... Det verkar som om det mesta jag stannar upp och funderar på tangerar mindfulness på något sätt och även när det kommer till lek tror jag att mindfulness kan vara en nyckel tillbaka till den kunskapen.

När jag igår fick fast mig sälv för att halvhjärtat leka (vilket jag inte hade märkt – eller alltså reagerat på – om jag inte hade iakttagit mig själv) tog jag mig i kragen och kastade mig medvetet in i lekens värld. Jag sket i om kläderna blev smutsiga eller om jag fick sand under naglarna och så byggde vi en stad i sandlådan där pingviner klättrade på hus och nallar i träd. Lek vinner vilken som helst meditation/motion, bidrar till kreativitet och dessutom är helhjärtad lek den bästa gåvan man kan ge ett barn – en allt mer sällsynt gåva, tyvärr.

T.o.m. den allvarligaste av alla allvarliga organisationer och brancher (och parförhållanden!) skulle må bra av lek, vilket jag hade trott att ”work goes happy”-mässan skulle handla om. Vi är ju så mycket skarpare, bredsyntare, mer innovativa när vi är glada och har en massa ”glädje-hormoner” (såsom endorfiner och dopamin)  i kroppen. Och vilken organisation vill inte ha skarp, bredsynt och innovativ arbetskraft?

När har du senast lekt helhjärtat (helt nykter) hemma eller på jobbet? Nästa gång du får en chans att leka – ta den! Eller varför inte själv ta initiativet? I dare you :)

Tack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar