tisdag 23 april 2013

Inte så illa detdär med att göra sig själv medveten om sina tankar och handlingar



Igår undrade jag vad jag ska göra med min insikt – hur jag ska ändra på det ”giftiga” mönstret jag håller på och upprepar regelbundet. Ställde till slut några motiverande frågor som kunde hjälpa, men igår kväll på kursen nämndes en annan strategi:

Man behöver inte nödvändigtvis göra något åt saken utan det kan räcka med själva insikten och det att man verkligen gör sig själv medveten om saken. På det sättet kanske nyckeln till förändringen kommer till en i nästa situation då mönstret vanligtvis skulle aktiveras.

Själv anser jag att dethär säkert är en fungerande strategi som dock kräver en hel del mind-training (mindfulness, meditation, iakktagande av sig själv som utomstående etc) för att fungera så att man kan stoppa mönstret före det börjar rulla av sig själv... Så att man kan ”respond” istället för – allas vår vän – ”react”.

Jag har tidigare nämnt att jag märker att jag själv haft nytta av olika sorters mind-training och har lärt mig att emellanåt byta ut automatväxeln till något mer konstruktivt. Problemet är att jag ju då skulle vänta mig något mer konstruktivt tillbaka och så blir jag irriterad ifall att min – med mycket möda formulerade – output inte genererar en önskad respons (vilket beror på att folk i allmänhet sällan reagerar hemst positivt på förändring – speciellt om någon nära plötsligt beter sig annorlunda...). Desto längre varar inte den kontrollerade, välformulerade kommunikationen och så är jag tillbaka i  startgroparna...

Tur att jag nu är medveten om dethär mönstret – kanske nyckeln till förändring uppenbarar sig nästa gång jag blir irriterad på att någon annan inte reagerar så som jag hade förväntat mig. Här skulle en mycket självironisk kommentar passa in, fyll i om du kommer på en:

__________________________________________________________________________.

Tack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar