måndag 27 februari 2012

Vårens "studier" inledda!

Idag började Mindfulness-kursen jag ska gå i vår, jee! Det var kiva stämning och kivoga typer och fast det var mycket repetition fanns det utrymme för insikter och dessutom uppstod det en massa diskussion eftersom alla hade någon sorts bakgrund i ämnet.

En tankeväckare var "A wondering mind is an unhappy mind". I november år 2010 publicerade Science tidningen resultaten av en undersökning som gjorts i 83 länder (5000 pers i åldrarna 18-88 med 86 olika yrken). Enligt den undersökningen
  • är man mindre lycklig när tankarna vandrar (hur säger man det på svenska?) än när man koncentrerar sig på det man gör oberoende av om det man gör känns bra, neutralt eller dåligt
  • blir man inte lyckligare av att låta tankarna vandra iväg till något trevligt ifall man inte koncentrerar sig på det man gör här och nu
  • är vandrande tankar orsaken till, inte konsekvensen av, illamående
Ohoh! Låter ganska otroligt i mina ögon? När det dessutom sägs att det hör till vår natur att våra tankar vandrar iväg mest hela tiden? Hur går det ihop?

Blir en intressant vår och jag ser fram emot allt vad denhär kursen kommer att hämta med sig. Det är meningen att man ska hinna träna typ varje dag, men man ska förstås vara ödmjuk mot sig själv och acceptera att det inte alltid är möjligt.

Tack :)

2 kommentarer:

  1. Inom zen kallas de där vandrande tankarna för "the monkey mind" och är just precis roten till det att man gör felaktiga val o beslut & illamående och känslan av att tiden rinner iväg och man inte varit MED i sitt liv. själv har jag funderat helt löjligt mycket på det här, för de här tankarna är ju en förutsättning för skapande, planerande och framsteg! men meditation hjälper helt klart med att sålla i sina vandrande tankar. och med tiden har jag blivit bättre på att BARA städa när jag städar, BARA tänka kreativa tankar när det är läge för det och BARA leka med Lego när vi leker med Lego. Det är viktigt, tror jag.

    SvaraRadera
  2. Det var alltså Lena som skrev det där :)

    SvaraRadera