tisdag 28 februari 2012

Hur kan jag själv vara en bra ledare?

Skrev tidigare idag om ledarskap. Läste just lite mer om ledarskap och insåg att jag ju fr.o.m. i övermorgon för första gången i mitt liv kommer att få öva mig i ledarskap. Då blir jag officiellt vår wellbeing team lead. Läste just ett nyhetsbrev från the energy project där man uppmuntrades att bestämma sig för två saker man håller fast vid som ledare. Två saker / sätt som man binder sig att göra / vara på som gör att man positivt bidrar till sitt team:s välbefinnande (liksom utöver det man redan gör).

Vad kunde de två sakerna vara för min del? Jag tackar och uppmuntrar redan och ger positiv feedback. Men vad jag kunde bli bättre på är att lyssna och känna efter vad fiilisen är hos folk. Dessutom kunde jag istället för att fokusera på det operativa även på varje möte på nåt sätt påminna oss alla om varför vi gör det vi gör.

Jag vill dock undvika att uppfattas som en störande hihhuli-hurri, vilket kanske händer lätt i vår superanalytiska omgivning, så det är också något jag kunde fundera på - på vilket plan jag möter teamet (och andra).

Tror det var bra att jag tog mig tiden att skriva lite omkring ämnet - det behövdes!

Tack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar