söndag 26 februari 2012

Inte en perfekt värld - men pikkuhiljaa...

Det var inte länge sedan som jag var lite besviken när jag insett min egen naivitet gällande vilka värderingar som står högst på listan på de flesta företag.

Därför blev jag extra glad då jag läste ledaren i nyaste Forum för ekonomi och teknik (nr2/2012). Där menar chefredaktör Patrik Lindfors att kunderna inte kommer att backa från sina krav på etik och miljöhänsyn, vilket kommer att tvinga företag att tänka om.

"Att företag fortsättningsvis självförvållat förlorar sina kunders förtroende beror sannolikt inte på att bolagens ledning inte förstår vad kunderna förväntar sig. Orsaken är snarare att ledningen och kunderna har olika uppfattningar om bolagets grundläggande uppgift. Ägarna och ledningen utgår från att bolaget finns till för att skapa vinst för ägarna medan konsumenter och politiker räknar med att företaget ska ta ett samhällsansvar."

Till slut konstaterar han att det i det långa loppet är företagen som tvingas anpassa sig efter kundens krav, vilket ju låter som en självklarhet. Men hur kommer denna anpassning att ske? Hoppas någon tar upp det i kommande nummer av tidingen eftersom lilla jag har svårt att hitta på några bra idéer. Men även här tror jag att arbetsglädje och positivitet har en stor effekt eftersom det gör personalen gladare och mer produktiv - är man mer produktiv behöver man nämligen kanske inte pga höga vinstkrav försämra sin service eller lintsa gällande miljöhänsyn.

Tack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar