söndag 19 februari 2012

Akademisk positivitet och lite hemliga kryddor


Nu har en bekant doktorerat i hur positivitet positivt påverkar lönsamheten. Här är hennes nätsidor där det även finns en link till hennes doktorsavhandling. Man blir så glad av att mer och mer undersökningar görs som stöder det jag tror på – att man verkligen kan göra under med rätt attityd och att positivt tänkande faktiskt är lönsamt och inte bara höpöhöpö-huuhaa.

Hon avslutar sina förord i doktorsavhandlingen såhär: ”It is all about the way we treat each other, both in our private lives as well as in the workplace.” Tänkte försöka komma ihåg det och påminna mig om det i olika situationer både på jobbet och utanför. Be the change you want to see, så allt börjar ju från mig själv.

Det är lätt att börja tänka (sådär småirriterat) att ”nåmen nu när ja faktist håller på och riktigt anstränger mig att vara en bättre medmänniska så borde nog den och den också fatta att börja anstränga sig lite mera”. Och det är fullt mänskligt att man tänker så och tar säkert läääänge innan man klarar av att acceptera allt och alla runt omkring en precis så som det/de är. Det är ju ingen idé att hassa energi på saker man inte kan påverka. Och nej, man kan inte påverka andras attityder hur mycket man än sku villa. Man vet ju själv hur man reagerar när nån försöker ge goda råd... Det fungerar helt enkelt inte. Och igen ett bra tillfälle att påminna sig om att vi alla verkligen lever i vår subjektiva värld, som är helt olik från andras världar. Minns man det och dessutom alltid i alla situationer tror på att alla runt omkring en gör sitt bästa och slutar tolka saker till sin egen nackdel (vilket så många av oss är bra på) så tror jag man kommer ganska långt! Som baskrydda i varje dag kan man dessutom använda ödmjukhet mot sig själv och andra – det är nog dendär hemliga ingrediensen tror jag.

Tack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar