torsdag 23 februari 2012

Mindfulness på jobbet

Idag skickade jag ut en inbjudan till en Introduktion till Mindfulness-session som jag ska dra på jobbet. Till min glädje blev det snabbt nästan "slutsålt" (det ryms 50pers) och jag fick flera mail av folk på alla nivåer som undrade ifall det kunde ordnas en till likadan session eftersom tidpunkten inte passade dem. Dessutom fick jag mail av en HR-representant som undrade ifall jag kunde dra samma session på ett av deras interna tillfällen!

30% av deltagarna är män, vilket också var en positiv överraskning!

Idag har jag dessutom funderat mycket igen på detdär med hur positivitet påverkar vår effektivitet på så många olika sätt. Och på det att ju mer dopamin som flödar runt på arbetsplatser, desto bättre lär vi oss, tänker vi och presterar vi.

Så jag tycker absolut att arbetslivets "new black" sku kunna vara en rentogare och gladare atmosfär. Det är liksom win-win-win!

En quick fix för dethär hörde jag idag här. Om man i 21 dagar avslutar dagen med att vara tacksam över något som hänt under dagen kan man faktist "rewire" hjärnan så att den liksom söker efter positiva saker i omgivningen och därmed blir man positivare. När man dessutom tänker igenom dessa saker på kvällen så upplever hjärnan pånytt dessa positiva händelser.

Var på lunch med en kollega och blev riktigt ivrig över min personliga mission att vara del av någon sorts revolution där vi förstår att det faktist är fiffigare och mer produktivt att ha en glad och laidback atmosfär på jobbet än en alltför allvarlig sådan. Och orsaken är inte endast den att det är kivogare så, utan att vår hjärna faktist presterar bättre:
  • Vi är 31% mer produktiva då vi är positiva (jämfört med neutrala, negativa eller stressade)
  • Vi är 37% bättre på att sälja
  • Vi är 19 % snabbare och mer exakta
Och nu handlar ju inte min personliga mission om något av de ovannämnda, men det är ju tur att det finns en massa forskningsresultat som även får de mest skeptriska och hårda och business-inriktade med i revolutionen!

Tack :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar