måndag 11 mars 2013

Roten till min spontana pessimism



Trots att jag till min natur är en perus-glad, positiv och ivrig typ, så har jag en tendens att måla fan på väggen. Ofta hittar jag mig där med penseln i handen förrän jag sedan inser att allt nog kommer att gå bra och att allt nog fixar sig. Det kan handla om helt vardagliga saker som att de har lovat ösregn och jag ska föra E till dagis och sedan vara representativ på ett möte direkt efter det. Mina första tankar är rena rama worst case scenariot, men det har alltid löst sig på ett sätt eller annat sätt (tack till stövlar, kurakläder, flexibla dagistider och fungerande kollektivtrafik).

Andra situationer som utlöser vilda måleri-sessioner är t.ex. om J föreslår någo ex-tempore program som involverar lite säätände. Av nån underlig orsak så är min första reaktion ”nej”, vilket är konstigt med tanke på att jag åtminstone tidigare varit ivrig på äventyr.

Överlag så är min spontana tanke ofta mer negativ och pessimistisk än vad tanken sedan är när den fått lite utrymme att formuleras ordentligt och jag har tyckt att det är lite konstigt med tanke på hurdan jag är till naturen – lite motsägelsefullt?

Men en dag förra hösten läste jag något (minns inte överhuvudtaget var, när eller hur) som ledde till en ganska stor insikt gällande denhär motsägelsen: människor som vuxit upp i familjer där nåndera föräldern (eller båda) lidit/lider av alkoholism (kanske det även gällde annat missbruk?) har en större tendens än andra att reagera pessimistiskt och just måla fan på väggen. Orsaken är att man under hela sin barndom/ungdom konstant varit förberedd på det oförberedda och aldrig kunnat slappna av ordentligt eftersom man vetat vad som lurar bakom hörnet.

Så numera tycker jag inte min reaktion är så konstig, men är glad att jag är medveten om saken, medveten om vad det kan bero på och medveten om att det är något jag målmedvetet kan ändra på! Dock har detta beteendemönster programmerats in i mig under en mycket lång tid så kan tänka mig att det inte går sådär bara att bygga upp ersättande beteendemönster om det tog mig ett år att få in tandtråden i mina kvällsrutiner... Men det är fullt möjligt!

Tack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar