onsdag 20 mars 2013

Kvasi-meditation

Det är för mig idag dag 9 av 21 meditationsdagar (nämnde saken här) och har inte ännu gjort några stora framsteg. Det handlar inte om långa meditations-pass, men ändå är mina tankar helt vilda. Jag försöker kontrollera tankarna men det lyckas ungefär lika bra som att kontrollera en trotsig 2-åring när han/hon är mitt inne i ett trots-utbrott...

Men kan det vara så misslyckat om jag sitter stilla, andas, tar det lugnt och låter tankarna flöda? Trogen min leave it-vecka bestämde jag mig att även applicera strategin här. Onödigt att stressa över att försöka kontrollera tanke-flödet - monkey mind är monkey mind är monkey mind... Dessutom så är tankarna oftast kivoga: av någon orsak är jag ofta tillbaka i Nepal (där jag yrade i 6 veckor år 2000) och några gånger har jag varit i Tammerfors och studerat. Så jag är både i det förflutna och i framtiden och alltid nu och då för någon sekund just här i nuet. Bra så!

Tack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar