torsdag 21 mars 2013

Om andning



Att andas är en av dedär funktionerna vi håller på med helt automatiskt varje dag och tänker inte hemst mycket på saken förutom om vi t.ex yogar eller dyl. Tyvärr är vi många som helt enkelt andas helt fel och jag är en av dem. Lite för snabbt och inte tillräckligt djupt – m.a.o. går jag miste om de många fördelar som att andas ”rätt” för med sig. Viktigt är att man både fyller lungorna helt (så det känns långt nere i magen) och att man tömmer lungorna helt.

Insåg dethär under Life Coach kursen där vi andades mycket och talade mycket om andningen. I Mindfulness/yoga/meditation är andningen i en central roll och jag har använt mig av medveten andning i s.g.s alla föreläsningar/energizers etc. som jag levererat. Det är det bästa sättet att lugna tankarna och få folk att bli mer närvarande. Dessutom hjälper lugn och medveten andning en att bli mer alert och öppen för ny information. Man ser/hör/märker mera och lär sig bättre. Och det är helt gratis! Själv tycker jag att precis alla jobbmöten borde börja med 3 djupa, medvetna andetag – tror redan det skulle göra under! Jag introducerade ett nytt koncept på jobbet förra hösten som jag kallade ”Stopping is the new black”. Det handlade om en 15-min session av medveten andning en morgon i veckan och det var en succé! Tror (och hoppas) sådant blir allt mer vanligt även i businessvärlden.

Det som känns lite avigt är att vi när vi blir stressade eller skrämda slutar andas nästan helt – inte helt optimalt, men det handlar om en primitiv överlevnads-strategi som dock sällan funkar nuförtiden. Det betyder också att man ofta är tvungen att medvetet ändra på strategin och välja en annan: att andas långsamt och djupt. Vem som helst kan märka skillnaden och vad som faktist funkar bättre... Nästa gång man blir irriterad eller stressad kan man testa att medvetet andas några gånger. Om man kunde se stresshormoner med bara ögat skulle man se dem sakta men säkert försvinna för varje lugnt andetag man tar!

Och det bästa med andningen är att det inte är bort från någonting och att man alltid har den med sig. Och om man dessutom kan stanna upp ens 3, 5 eller 10 minuter medan man medvetet andas kan man göra under!

Känn efter – hur känns kroppen efter 5 lugna, djupa andetag? Inte helt fel, eller hur? I vilka alla situationer kunde du ha nytta av att stanna upp och ta några lugna andetag? Ganska många olika situationer, eller hur?

Tack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar