torsdag 21 februari 2013

Spread the love(-hormone)!



23.1.2012 (exakt ett år före Ada föddes!) skrev jag kort om kärleksvitamin. Fortfarande använder jag termen en del men stöter allt oftare på artiklar som snackar om ”kärlekshormonet” oxytocin och kanske det är det som utsöndras då vi får och ger kärleksvitamin? Efter lite googlande förstår jag mig bättre på vad det handlar om och utan att här gå in på några kemiska/vetenskapliga detaljer vet jag att jag antagligen just nu är en levande oxytocin-reservoir eftersom jag nyligen har fött ett barn och dessutom ammar mest hela tiden.

Oxytocin utsöndras också t.ex när vi kramas, pussas, har sex eller helt enkelt berör varandra. Oxytocin hjälper oss att må bra, slappna av och skapa och förstärka relationer. Dessutom sänker det vårt blodtryck och vår stresshormon-halt och förstärker vårt immunförsvar. Undermedicin med andra ord!

Tyvärr kan man inte köpa oxytocin på flaska (trots att det nog sprutas upp i näsan på folk inom medicinsk forskning), men billigare blir det ju genom att vi ser till att vår egen och våra medmänniskors oxytocin-halt hålls hög.

Så det är bara att kramas, pussas och beröra varann så mycket man hinner! (Och speciellt bra är det att komma ihåg dethär när man träffar någon som lider av ensamhet – t.ex en äldre släkting/bekant eller vem som helst som man vet att skulle må bra av en liten dos kärleksvitamin som utsöndrar oxytocin. En kram/beröring kan göra under!)

Tack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar