söndag 24 februari 2013

Gårdagens insikt: jag är en vandrande paradox



Optimering är nämligen min grej. Jag får kicks av att vardagen fungerar. Jag gör små saker som är investeringar i framtiden, som att t.ex:

  •  lägga fram följande dags kläder och packa allt man behöver med sig redan på kvällen ifall att man ska iväg på morgonen
  • förbereda vissa matlagningsmoment i god tid så att det sedan när det gäller går snabbt och smidigt att slänga ihop maten
  • laga stora mängder mat som räcker för flera dagar/kan frysas in


Men sådär överlag är jag verkligen inte sådär värst organiserad: vill inte planera resor på förhand, har usel ordning på viktiga papper, mitt klädskåp är en katastrof och har ofta högar av kläder här och där men det är inte så noga tycker jag (fast i köket vill jag gärna att det är relativt städigt så att man lätt kan sätta igång med matlagning). På sista tiden har jag också blivit bättre och bättre på att rensa i skåpen men endast om det inte innebär att slänga bort, utan att återvinna. Är allergisk för att slänga bort saker, men ändå har jag svårt att få mig att använda tyg blöjor... Hela denhär paragrafen var en parentes när det gäller min gårdags-insikt, men insåg just att den ganska bra bekräftar detdär med att vara paradoxal...

Men nu till poängen/insikten:

Mindfulness/medveten närvaro/meditation/att leva i nuet etc. Det är sånt jag gärna tränar och gärna skulle träna mera. Eller det är egentligen inget jag ”gärna tränar” utan det är något jag gärna skulle vara bra på. I teorin vet jag vad det handlar om och kan hålla föredrag och dra workshopar i ämnet och har gått kurser och läst en hel del men när det kommer till vardagen och min optimerings-iver så frågar jag mig:

Hur medvetet närvarande är jag just i denhär stunden när jag håller på och gör mina masterplans och investeringar i framtiden? Inte värst... Faktist så omedvetet närvarande att jag igår på förmiddagen förberedde för kvällens middag och därför inte hade en aning om ifall att jag stängt av spisen eller inte då jag kokat bröstpumpen, vilket ledde till att jag måste panik-ringa grannen och be henne gå och kolla. Spisen var avstängd. Och middagen blev färdig just exakt när gästerna ringde på.

Optimerings-poäng: 1, Närvaro-poäng: 0. Vilket poängkonto lönar det sig att satsa på?

Tack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar