tisdag 12 februari 2013

Inte svårt - endast annorlunda



Vi är genetiskt programmerade så att vi strävar efter omebelbar belöning och att unvika lidande – därför känns det så ”svårt” att tänka långsiktigt och göra beslut vars belöning dröjer. Med andra ord är det helt naturligt att jag kämpar med denhär saken.

Men varför skrev jag ””svårt”” istället för ”svårt”? Jo, lärde mig ett nytt sätt att tänka under hösten av en kollega – Master Coachen jag har haft äran att jobba med hela året. (For the record är hon en av de personer jag lärt mig mest av under hela min livstid. Tacksamheten över vårt samarbete är omätbar!)

Att skicka människor upp i rymden, att bestiga höga berg, att utveckla komplexa system eller att finna lösningar på utmanande problem – det är svårt. Men när det gäller att göra en mind-shift och t.ex motarbeta vår naturliga instinkt att sträva efter omedelbara belöningar och istället agera långsiktigt är det inte svårt, utan helt enkelt endast annorlunda.

Själv har jag också otaliga gånger missbrukat ordet ”svårt” och använt det i sammanhang där det verkligen inte handlat om något svårt.

”Det är så svårt att komma iväg på lenkki” – hur svårt kan det vara..?
”Det är så svårt att låta bli att i onödan kommentera saker” (om man t.ex tycker att ens partner gör något ”på fel sätt” när han sköter barnet) – hur svårt kan det vara..??
”Det är så svårt att se det positiva i situationen” – hur svårt kan det vara..???
”Det är så svårt att tänka/göra annorlunda efter att i 30 år tänkt/gjort på ett visst sätt” – hur svårt kan det vara..????

Poängen är alltså att det sällan är svårt. Endast annorlunda. Och redan att byta ut ordet ”svårt” mot ”annorlunda” i språket man talar med sig själv och andra kan göra det hela mindre svårt!




Tack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar