torsdag 7 februari 2013

Lycka och framgång – vad är det?



Miksi suunnitella omaan elämään sellaiset säännöt, joilla ei voi voittaa.” läste jag i en blogg-text nyligen.

Bra fråga! Det är alltså vi själva som definierar vad det för oss betyder att vara lyckliga/framgångsrika. När jag själv funderar på min egen definition av att vara lycklig eller framgångsrik märker jag snabbt att jag inte har en aning… Ändå strävar jag efter lycka – utan att alltså veta vad det för mig betyder. När jag riktigt funderar så anar jag att lycka för mig handlar om något som har med medmänniskor och närhet att göra. Energi, iver och kroppsligt och själsligt välmående – det egna och andras – är också termer som dyker upp. God mat, bra musik och dans. Frihet, meningsfull sysselsättning, lugn och ro. Trygghet. Att bidra till en större helhet. Att inte oroa sig. Att kunna lita på “process of life”. Visst låter det flummigt? Ett som dock är säkert är att lycka för mig inte handlar om något materiellt. Och ett annat som är säkert är att lyckan i mitt fall är fullt möjlig att uppnå och upprätthålla. Skönt att märka att när det gäller lycka har jag inte själv satt ribban för högt. Annat är det med framgång…

Hur vet jag då när/att jag är lycklig? I mig bor dendär lilla ingengören som gärna skulle kunna mäta saker. Hur kan jag mäta hur lycklig jag är? En snabb titt på min vaga definition ovan bekräftar att jag kanske borde glömma mätstickan och istället lita på dendär inre navigatorn som jag skrivit om tidigare bl.a. här och här.

Sen var det detdär med framgång... Redan i ett tidigt skede i mitt liv bestämt att jag inte ens vill sträva efter framgång – utan att ens då ha definierat det för mig själv desto mer. Min definition av framgång hade antagligen då att göra med karriär, status och andra saker som endast människans ego är intresserat av. Jag har ju redan för en tid sedan insett att människans ego inte är den bästa källan för definitioner men fortfarande ser jag framgång som något som inte är värt att sträva efter. Kanske jag kunde fundera på en ny definition av framgång? Så kanske jag har en chans att i något skede här i livet vara framgångsrik (trots att det alltså per definition INTE är något jag eftersträvar).

Kunde framgång i mitt fall basera sig på kumulativt välmående både inom mig själv och också i min omgivning? Jag har följt med och sett en hel del illamående under precis hela min livstid, vilket antagligen sakta men säkert har guidat mig hit var jag befinner mig nu – sitter och funderar på att definiera framgång utgående från välmående.

Kunde välmående (eget) + välmående (andras) = framgång?

I så fall är framgång definitivt något värt att sträva efter!

Tack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar