torsdag 29 mars 2012

Effektiv tidsanvändning

Förra veckan var jag på en tillställnining där Marko Kaarto och Ilkka Koppelomäki snackade om effektiv tidsanvändning. Det var forstättning på denhär tillställningen och orsaken varför jag gick var för att jag själv kommer att snacka om temat inför publik i slutet av april. Kvällen handlade dock inte endast om tidsanvändning, utan igen även om att uppnå mål (såsom senast), så det var ganska mycket repetition, men dethär lärde jag mig / blev jag påmind om idag:
  • Före man börjar fundera på effektiv tidsanvändning lönar det sig att fundera över vad man vill använda sin tid på.
  • Ju bättre koncentration, desto bättre resultat. (Så sant..)
  • Det viktigaste är att veta vart man är påväg - en klar och tydlig målsättning hjälper en att arbeta fokuserat mot det. Dessutom måste man vilja uppnå målet för att verkligen aktivt röra sig mot det.
  • ATTT: Ajatus -> Tunne -> Teot -> Tulokset
  • Ifall man vill utvecklas bör man vara färdig att expandera sin comfort zone, m.a.o ta sig ut ur den och vistas där så länge tills hela den expanderar.
  • 20/80 regeln: 20% av det du gör ger 80% av resultaten. Ofta hassar man tid på onödigt pysslande som inte hjälper till att uppnå resultat så man bör koncentrera sig på dendär 20%. "Gör jag nu något som tillför värde till mig själv, kunden, någon? Eller pynjar jag bara med något halvonödigt?"
  • Man kan träna sin koncentration genom
    • Meditation - lära sig att lugna ner sig. Genom att lära sig det kan man bättre och snabbare fördjupa sig i sina uppgifter och intensiteten i görandet stiger och minnet förbättras
    • Minimera störningar. Telefonen på tyst, emailen offline etc.
  • Börja dagen med att planera och prioritera dina uppgifter och jobba enligt den planen (så långt som det är möjligt). Koncentrera dig fullt på det som du bör få gjort. En bruten koncentration = en massa hassad tid. Gör allt från början till slut - det skiljer effektiva människor från mindre effektiva. De effektiva människorna stutför det de börjar. Simple. (Jag hör inte till dem..) Man kan även planeradagen föregående kväll - det kan minska på stressen eftersom stress uppstår då man har oklara och röriga tankar.
  • "Niputtaminen" - betala många räkningar på en gång. Städa hela huset på en gång. Gör uppköpen på en gång. Fundesra över allt du kan "niputta".
  • Se till att de verktyg du använder mest fungerar möjligast effektivt: investera i sådant som bredband, program som du kan tänkas använda, ergonomisk stol etc.
  • Lär dig svara kort och effektivt på email och skriv mail som minimerar email-rumban (föreslå t.ex flera olika alternativ med en gång). Läs ett mail endast en gång! Läser du det först en gång och reagerar senare betryder det att du högst antagligen läser mailet igen. Läs mail endast då du har tid och möjlighet att reagera på dem direkt.
  • Testa informations-dieten: ät frukost ifred (utan att läsa morgontidningen), lev utan facebook etc. Läs endast de nyheter som intresserar dig med hjälp av verktyg som t.ex www.ampparit.fi (visar nyheter enligt sökord och hjärnan sparas ifrån allt annat). Det har en betydelse vad man matar åt sin hjärna och börjar man varje dag med nyheter i mängder kanske man inte har utrymme för kreativa tankar. För att inte tala om hur det påverkar oss då största delen är negativa. Fundera över vilka källor du använder och av vem du tar emot information.
  •  Tillräckligt bra är tillräckligt bra - använd inte tid på att fila på saker som redan är tillräckligt bra. Återvinn så mycket som möjligt och undvik att hitta på hjulet om och om igen. "Har någon redan gjort dethär?" Kolla saken och återvinn! "Vem är bra/bäst på denhär saken?" Tala med honom/henne!
  • Använd 1h varje dag till att läsa/sätta dig in i en något du vill utvecklas inom. (Golden hour)
  • Lägg dig tidigare och stig upp tidigare - man får mera gjort på morgonen när man inte blir avbruten lika mycket.
  • Använd all väntetid/resetid effektivt (om du alltså vill utvecklas - vill du lära dig att ta det lugnt länar det sig att träna Mindfulness i dehär situationerna)
  • Efter olika situationer är det bra att fråga sig: "Vad gick bra? Vad kunde jag göra annorlunda nästa gång?" Skriv gärna ner svaren så är utvecklingen effektivare.
  • Ha rätt målsättningar, rätt människor omkring dig och var ditt rätta äkta jag. Se till att målsättningarna är i linja med mina sjupaste värderingar.
  • Akta dig för sub-optimering - fokuserar du för mycket på att utveckla ett delområde i ditt liv så går det lätt så att ett annat delområde tar skada.
  • Det beror på sammanhanget ifall att det lönar sig att göra saker rätt eller att göra rätt saker.
  • Gör en Stop-Doing list istället för en To-Do list (min favorit!). 
  • Gör beslut (t.ex "Jag slutar titta på TV", "Jag börjar planera mina dagar", "Jag börjar köpa endast ekologiska grönsaker", "Jag börjar lägga mig tidigare och vakna tidigare".
  • Istället för effektiv tidsanvändning kunde man tala om fokusering på rätt saker - > äkta time management resulterar i att man gör saker som man mår bra av. M.a.o kan time management resultera i förändringar som man kanske inte hade tänkt sig då man började fundera över den egna tidsanvändningen.
Detdär var ungefär i ett nötskal kvällens innehåll. Mina beslut efter den kvällen var följande:
  • Planera arbetsdagen väl. Jobba på jobbet och chilla hemma.
  • Läs mailen då du hinner reagera och svara.
  • Tänk efter ifall att du håller på med något vettigt eller ifall du endast pysslar och pynjar och hassar tid.
Kan berätta att jag är glad att jag äntligen hade tid att dokumentera mina anteckningar eftersom jag redan hade glömt mina beslut. Hoppas jag kommer ihåg dem om 10 dagar då jag återvänder från LOMA!!!

Tack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar