onsdag 8 maj 2013

Förbättrad kommunikation, anyone?



Nu kan jag även med erfarenhet rekommendera dethär. Jag och J hade faktist en mycket konstruktiv diskussion och jag är helt säker på att vi kommer att tillsammans göra framsteg – jag kan ju inte tro att jag kan utveckla mig själv utan att involvera mitt team, d.v.s. min familj.

Jag berättade utförligt åt J vad jag jobbar med att förbättra/ändra och bad om J:s hjälp. Nästa gång en situation uppstår där jag medvetet agerar annorlunda är han alltså på något plan förberedd. Dessutom bad jag om lov att i eventuella mer infekterade situationer stanna upp och ta en time-out och tillsammans fundera på vad som händer, var det känns helt fysiskt i kroppen (brukar hos de flesta kännas som en liten knut/ett tryck någonstans i övre kroppen) och hur man bäst kunde stoppa det hela och inte glida in i onödigt tjafs. Får se hur det går!

Känns dethär som något du kunde testa på för att förbättra kommunikationen med någon? Samma strategi kan alltså användas även om man inte håller på med personlig utveckling sådär aktivt. Det är ju tyvärr så att det lätt blir för lite utrymme för samvaro och ”kohtaamisia” i vardagen som är fullspäckad med jobb, barn, hobbyn etc. vilket kan leda till att kommunikationen försämras och till att man helt enkelt förstår varandra sämre. Man ska inte bli rädd för det utan istället fundera på hur man kunde förebygga/fixa saken.

Kommer du på någon strategi som kunde funka för just dig/er? Fundera gärna på en sak du kunde göra annorlunda för att förebygga detdär onödiga vardags-jamsandet som få av oss är sparade ifrån!

Tack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar