söndag 12 maj 2013

Bästa motionsmotivatorn: Ryggbesvär



Vaknade på onsdagen sned som bara den. Det var inte första gången jag var sned, men nog första gången jag bara plötsligt vaknade så. Tidigare har det tydligt hängt ihop med att jag lyft något tungt – midsommaren 2006 var det en kalja-lava och julen 2011 var det ett barn – men denhär gången har jag ingen aning om vad som var orsaken men sjuk rygg, det hade jag!

Tidigare har jag gått till läkaren, ätit relaxanter och värkmedicin, aktat ryggen och varit sjukledig i ett antal veckor. Har nog undvikit att sitta stilla och rört på mig en del, men varit mycket försiktig (antagligen så försiktig att jag gjort det hela värre genom att omedvetet spänna fel muskler).

Denhär gången var ryggen inte lika sjuk men jag hade nyligen läst i Ronald Siegel:s ”The Mindfulness Solution” om ryggbesvär och tänkte denhär gången testa en ny strategi:

Fortsätta precis som vanligt (undvikit att lyfta saker i fel ställning dock, vilket man ju alltid borde göra...) och rört på mig mycket. Vardags-dansat, druckit lite vin (för att ordentligt slappna av), andats medvetet mycket djupt (för att få mycket syre), legat på spikmatta (för att få igång blodcirkulationen – Tack Hanna!) och ätit lite värkmedicin som kur (för att undvika infektion och för att förebygga smärtan som gör att man börjar röra sig onaturligt. Och tycker att denhär strategin fungerat hur bra som helst!

Tror nyckeln är syre+blodcirkulation+att inte akta ryggen för mycket utan slappna av och fortsätta leva vidare helt normalt (ifall man alltså är säker på att det inte handlar om välilevy-issues – nog för att boken även i det fallet rekommenderar att i princip ignorera smärtan och leva normalt, men vet inte om jag sku våga äventyra med sådant?).

I princip kan jag vara tacksam över att min rygg igen påminde mig om hur jätte viktigt det är att hålla kroppen stark och i skick – mera motivation för mitt motions-jag som jag har lite svårt att bond:a med, trots vilja och försök...

Tack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar