tisdag 20 december 2011

Tankar tänkta på 9778 meters höjd ovanför Atlanten


Tankar. Har tänkt mycket på tankar sista tiden. Läst mycket om hur ens tankar egentligen ganska så långt utformar ens liv. Funderat mycket på hur stor kraft tankarna egentligen har? Själv tror jag att kraften är större än man ens vågar ana (eller säga högt utan att bli klassad som total freak).

Det här betyder alltså att tankar tänkta i det förflutna påverkat mitt liv just nu. Det betyder också att tankar tänkta just nu påverkar min framtid. Och det fina med det här är ju att man har makt över sina tankar och genom lite träning kan man bli ganska bra på att tänka. Och då menar jag att man inte ödar energi på att tänka destruktiva tankar (t.ex självkritiska tankar, onödiga kritiska tankar om andra, pessimistiska tankar eller negativa tankar överlag) utan istället fokuserar på konstruktiva tankar (t.ex självuppmuntrande tankar, beundrande tankar om andra, optimistiska tankar och positiva tankar överlag).

Lättare sagt än gjort och t.ex. just nu följer jag på nära håll med ett mycket destruktivt tankemönster som inte ser ut att kunna brytas sådär bara. Och speciellt för människor som inte reflekterat över det faktum att man faktiskt kan ändra på sina tankar så är tanken helt omöjlig när man är mitt i det negativa tankemönstret. Vad ska man göra då??

Bra fråga. Inget svar. Kanske NLP? Har försökt – vet inte om det fungerar, men återstår att se.

Men poängen är alltså den, att jag tror starkt att vi har makt över våra tankar, som styr både våra känslor och vår framtid. Och det är aldrig för sent att börja lägga märke till vad och hur man tänker – gynnas man av sina tankar eller är det precis tvärtom? Tänkvärda tankar anser jag..

Och for the record: jag är inte längre på 9778 meters höjd ovanför Atlanten. Jag började alltså skriva medan jag var på väg till Chicago på skolning och avslutar detta korta inlägg hemma i köket iklädd yllestrumpor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar