tisdag 27 december 2011

Att läsa annat än self-development böcker

På vägen till Chicago hade jag "Du kan hela ditt liv" i reppun och en bok av Anneli Litovaara m.fl. ("Voimavarat käyttöön" typ?) i resväskan. Men när jag hasade omkring på flygfältet så stannade jag och kollade på pocket-urvalet i en bokhandel och blicken fastnade på "One day" av David Nicholls, som jag varit nära att köpa typ varje gång jag varit på ett flygfält sedan den kom ut.

Jag minns hur jag tänkte "nej nu orkar jag int läsa någo self-development shait utan köper äntligen denhär boken!". Och så köpte jag en påse ässä mix och en påse missä äx från ärrän så jag var inte helt i mina sinnens fulla bruk - jag köper ju ALDRIG karkki.

Börkade läsa boken på flyget och läste slut den under veckan och njöt för fullt! Boken var bra och det var helt härligt att efter en evighetslång paus igen läsa en roman. Helt tydligt behövde jag en paus. Har ännu sista sidorna olästa i både "Du kan hela ditt liv" och i "The power of now" av Eckhart Tolle. Men vill inte tvinga mig till att läsa dem utan väntar på den stunden då jag igen är emottaglig. Kanske jag fick ähky? Skulle inte vara underligt - jag har en tendens att överäta mig totalt så kanske samma hände nu även på detta plan?

Läser för tillfället "Koneen ruhtinas" av John Simon, som jag fick i julklapp av min kära pappa förra året. Den verkar hittills superbra och intressant. Och mycket olik alla böcker jag läst under detta år. Har förrästen aldrig i hela mitt liv läst så många böcker som i år. Borde kanske ha dokumenterat en lista? Äsch - huvudsaken är ju att jag minns det relevanta jag läst.

Njuter alltså för fullt av att läsa "Koneen ruhtinas" och sedan när jag igen får lust på böcker som hjälper mig att förstå mig själv och andra bättre så sen kan jag använda mina bokjulklappspengar som jag fick av min kära pappa. Eller alternativt så köper jag roskaromaanin för hela slanten, om det känns så!

Och for the record: Ryggen är fortfarande allt annat än ok..

Tacktack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar