söndag 23 oktober 2011

Rättvisa?

Idag var det väckning 4.45 och har suttit på ett tåg redan i 3h och klockan är endast 9.00. Försöker lite jobba, men tankarna vandrade iväg och kom att tänka på en sak jag funderat över länge, men aldrig dokumenterat nånstans.

För ca 8 år sedan fick jag en inbjudan av min bank att snacka placeringar och sådant. Där berättade de åt mig om alla förmåner jag har som stamkund och ni kan tänka er vilken jauhot suuhun reaktion banktjänstemannen fick när jag svarade ifall att det fanns någon möjlighet att ge ifrån sig sina förmåner till sådana som behöver förmånerna mera än jag. Jag minns att jag förundrade mig över varför de som har lite besparingar får t.ex solokoder och vissa kort gratis, medan de som inte har besparingar är tvugna att betala.

Såklart att jag förstår varför det är så - det är ju i princip självklart och logiskt. Men ändå har jag svårt med hela tanken: Varför har de som har mer mera förmåner än de som har mindre? Och varför erbjuds ingen mekanism genom vilken man kunde "överföra" sina förmåner till sådana som behöver dom mera? Inte har jag själv heller mycket och sitter på lån, men nog skulle jag klara mig utan förmånerna jag får. Medan många andra inte klarar sig alls och inte heller har några förmåner.

Konstigt samhälle vi lever i... Och istället för att bara joma om saker borde man ju aktivt göra något åt saken. Be the change you want to see. Så nu kan jag sitta här i tåget och funera på hur denhär saken kunde åtgärdas så att det skulle bli lite mer balans och rättvisa?

Lyssnade en gång på en föreläsning (tror att det var via the energy project) där en vis man sade att man antagligen som "gammal" när man gör "bokslut" över sitt liv kommer att värdera högst allt det man gjort för att hjälpa andra och allt det andra har gjort för att hjälpa en själv. Det handlar inte om att maximera det egna, utan att sprida något gott. Har svårt att tro att man sitter där och funderar att man nog borde ha jobbat mera eller gjort bättre deals eller tjänat mera pengar.

Kanske jag bara är mesig och naiv, men i min världsbild hjälper alla varandra och är färdiga att offra av det egna för det kollektiva goda. Hur ser din världsbild ut? Och kunde möjligtvis världen förändras om tillräckligt många delade den världsbilden? Helt säkert! Men jag kan ju bara och endast påverka mig själv så jag ska verkligen försöka leva enligt dethär och genom det möjligtvis påverka helheten mot mera rättvisa, solidaritet och empati. Och jag kan ju börja med att vara mer rättvis, solidarisk och empatisk mot mina nära och kära :)

Tacktack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar