lördag 1 oktober 2011

En dag kvar..

Näst-sista dagen av mina intensiva NLP-studier och igen en massa nya tankar. Ganska spännande att man under en vecka kan generera så många nya tankar och få så många insikter när jag ännu för en tid sedan tänkte ungefär en ny tanke per vecka. Ännu sorligare var det med nya insikter. Det handlar ju helt tydligt om hur man tänker, eller hur?

En av mina insikter idag var att när jag tänker tillbaka på roliga och bra minnen är jag sgs alltid dissocierad (ser mig själv göra något) medan jag i mindre roliga minnen utan undantag är associerad (är själv mitt i händelsen - ser och känner precis det jag såg då genom mina ögon). Och det tjänar jag nog ingenting på - tvärtom! Eftersom
  • man har svårt (kanske det t.o.m. är omöjligt?) att fysiskt känna en känsla när man är dissocierad
  • man lätt fysiskt känner en känsla (kanske det t.o.m. är automatiskt?) när man är associerad
kan man ju lätt dra slutsatsen att jag kunde vinna mycket på att ändra på denhär saken. Och det har jag ju inte kunnat göra förrän jag blivit medveten om saken så nu ska jag aktivt jobba på dethär!

En annan nyttig sak (som först kan verka helt huuhaa..) som vi lärde oss var hur man medvetet kan förstärka en känsla, stoppa en känsla, eller t.o.m. förvandla en känsla till dess motsats. Hur nyttigt är inte det?! Jag menar inte att jag tycker att man ska hålla på och "manipulera" sina känslor, men emellanåt är det nog välkommet. Som t.ex när man känner ångest över ogjorda saker (skattedeklaration etc..) och behöver motivation eller om man vet att man tagit åt sig i onödan eller om man helt enkelt kännt tillräckligt av en känsla. Jag tror starkt att man med detta verktyg kan göra bestående förändringar i och med att det påverkar associationer i hjärnan. Plötsligt inser hjärnan att man kan vara motiverad att fylla i skattedeklarationen. Istället för att ta åt sig så har hjärnan lärt sig ett nyt sätt att förhålla sig till någon situation. Extremt nyttigt tycker jag!

Mitt beslut att redan nu gå denhär NLP kursen var det absolut rätta. Känns som om jag genom denhär kursen får ännu mer ut av mina redan avslutade studier i coaching. För mig är det en perfekt kombination och NLP hämtar med sig verktyg, logik och svaret på frågan hur, vilken kanske inte alltid besvarades under coaching kursen? Har definitivt fått mera självsäkerhet och en känsla att jag börjar ha det jag behöver i bakfickan för att påriktigt kunna coacha. Och verkligen hjälpa både mig själv och andra. Bra känsla!


Någon dag ska jag skriva ner lite historia om hur jag hittat denhär vägen jag nu är på, men den dagen är inte idag eftersom jag nu ska gå och mysa i soffan med J!

Tacktack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar