tisdag 4 oktober 2011

Om tid - bristvaran nr 1. Och om Glädje!

Helt galet bra skrivet av Leo Babauta i sin blogg Zenhabits. Simpelt. Men galet bra!
Ett av favoritcitaten: "In general, find the things that eat up your time that are less important than the changes you want to make." Oj, vad han får det att låta lätt :)

Men en sak insåg jag: jag har redan lite undermedvetet börja göra något åt det faktum att jag bara mukamas ALLTID har så bråttom.
  1. Jag har slutat kolla på TV nästan helt
  2. Läser endast sådant jag lär mig något nytt av och NJUTER av
  3. Använder en stund på morgonen till att Joga
  4. Försöker koncentrera mig på en sak i gången
  5. Försöker se till att jag sysslar med sånt som jag själv vill - inte sånt som andra vill (gäller både på jobbet och utanför)
Ohoh! Nu märker jag ju att jag gjort en hel massa åt saken - blir nästan lite häpen :) Och glad! Är på rätt väg!

Det märkte jag även idag när jag gick på en info-tillställning om Mindfulness på Arbis. Det kolahtaa så man nästan hör det kolahta - JUST PRECIS sånthär vill jag syssla med! Sku såklart igen direkt vilja gå en kurs och lära mig mer, men inser att jag måste träna först. Öva mig att vara medvetet närvarande.

Både Life Coach kursen och NLP kursen innehöll mindfulness element och Marika Borg citerade någon så fiffigt: "finns det något du vill lära dig - börja lära ut det själv!". Så det är just precis det jag kommer att göra - har inbokat 2 Mindfulness-föreläsningar nu på hösten.

Och nu när jag skrev detdär märkte jag igen att jag nog är flera steg längre än vad jag själv inser - och det gör mig ännu gladare!

Vem vet var jag hamnar om det fortsätter såhär? Ska faktist 10.10 gå till uusyrityskeskus och snacka toiminimi-saker, vilket igen - sådär svart på vitt - ser helt galet ut. Och gladare blir jag!

Igår kväll var jag mindre glad en stund - det blev ordentig konflikt här hemma och det var riktigt ugly :( MEN: det slutade helt ofattbart bra! Vi kom överens om att försöka hålla fast vid en enda sak: att alltid - ALLTID - lita på att den andra är god och menar väl. Alltid utgå från det. Och ifall att man känner irritation eller tar åt sig i onödan, ska man göra sitt bästa och slänga den känslan ut genom fönstret. Och att alltid - t.o.m när vi juksas - tala med positiva ord. Vi har nämligen på skoj ofta juksats med negativa ord men nu har jag insett att undermedvetandet ju inte förstår att man juksas! Helt på allvar kändes det som ett genombrott - att konflikten ledde till så osannolika och viktiga resultat, som vi kommer att ha nytta av både nu och i framtiden.

Jag känner att jag borde ha börjat blogga för länge sen... Har så mycket att skriva, så många tankar, idéer och nya intresseområden. Men istället för att tänka så, så är jag tacksam att jag nu börjat! Även det gör mig glad :) Många glädjeämnen idag, jee :)

Tacktack! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar