onsdag 14 maj 2014

Välmående på jobbet - var finns efterfrågan?

Vi funderar mycket på välmående på jobbet. Hur kan vi utveckla "funktionen"? Hur kan vi bäst stå till tjänst till våra interna kunder - arbetstagarna och själva organisationen? Hur kan vi vara agila, relevanta och trovärdiga?

Jag hade en möjlighet att snacka med 20 nya medarbetare som alla hade en del erfarenhet från arbetslivet redan. Jag frågade dem vad de skulle önska sig att arbetsgivaren erbjöd dem inom ramen för ett wellbeing-program. Jag bad dem tänka out-of-the-box i en värld där precis allting är möjligt. Jag uppmuntrade dem att drömma vildt!

Som svar fick jag - efter en lång tystnad - motionssedlar och möjlighet till att ibland distans-arbeta.

Wild.

Insåg att vi möjligen tänker för stort. Att det inte finns efterfrågan för ett extremt agilt, relevant super-program. Att ingen egentligen ens förväntar sig det?

Hur skapa pull-effekt för något som alla skulle må bättre av men som de inte har insett att de behöver? Eller åtminstone aldrig tänkt att arbetsgivaren skulle erbjuda något sådant?

Vad är arbetsgivarens roll? Håller den på att förändras?

Tack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar