söndag 11 maj 2014

Omöjlig ekvation?

En min vän uttryckte det mycket simpelt:
"Många kvinnor försöker vara bra på alla dehär fem områdena:
  1. Jobb
  2. Familj
  3. Kost&matlagning
  4. Motion&vila
  5. Socialt liv
vilket leder till stress och kaos. Själv fokuserar jag på jobb och familj."

Jag började fundera på saken och vad jag kunde fokusera på och vad jag möjligen kunde välja bort, men råddade bort mig i systemtänk och blev inte alls klokare... Så det jag först hade uppfattat som något fiffigt visade sig vara en illusion.

Väljer man bort aningen 3. eller 4. (eller båda!) har man i längden inga möjligheter/förutsättningar att klara av de andra. Jobba är de flesta tvungna att göra och har man en familj är det naturligt att man vill prioritera den.

För många (som t.ex. jag) är det sociala livet viktigt och har faktist insett att jag mår bäst då jag träffar någon vän/krets så regelbundet att man inte behöver "catch-up" utan att man naturligt kan fortsätta där man blev senast. Just nu tillåter min situation inte riktigt något sådant och det skulle jag vilja åtgärda.

Men summa summarum: vi kan inte sträva till perfektion i alla dedär områdena och jag har redan valt bort det hon inte ens nämnde eftersom hon (och jag) outsource:at det: städning etc. Men de fem helheter hon nämnde - kan man verkligen välja bort någon av dem? Hur jag än vänder och vrider på ekvationen så får jag inte helheten så pass liten att den skulle rymmas i våra 24h per dygn på ett vettigt sätt - även om jag verkligen inte strävar till perfektion i någon av kategorierna.

It is what it is. Mindfulness to the rescue! (Igen..)

Tack :)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar