söndag 15 april 2012

Coaching based leadership på jobbet

Huh - vilken vecka!
Skulle alla mina arbetsveckor se ut som den senaste skulle jag verkligen ha drömjobbet.
Det var alltså dags att inleda Coaching Based Leadership-kursen för två olika grupper inom företaget tillsammans med en master coach som jag redan skrev om lite här.

Först lärde vi känna varandra under en middag (kände mig privilegierad) och följande dag gällde det. På förmiddagen bestod gruppen av senior executive-typer och på eftermiddagen var det managers och senior managers.

Förmiddagen gick bra, fiilisen var bra och tror att rummet var fyllt av fiffiga, stressade typer som kom till insikt gällande en hel del saker. Man kunde se hur de njöt av att få spendera 3h utan laptops och telefoner och därmed låta den högra hjärnhalvan göra sitt. T.o.m. på pausen rekommenderade vi att ingen skulle kolla sin telefon/mail så att den sinnes-stämning vi hade byggt upp under morgonen inte skulle brytas. Dessutom fick jag efter sessionen skicka mail åt gruppen och i mailet skriva saker jag aldrig annors sku kunna göra. Kursen gav mig en excuse att inte bara vara en under-cover life coach, utan en life coach för stunden!

Eftermiddagen gav mig blandade känslor. Gruppen var skräddarsydd så att det fanns en hel del skeptiker och superanalytiska typer som kanske inte tycker det klingar värst bra att snacka om intuition, det undermedvetna etc. Stämningen blev inte som på morgonen och en av deltagarna ifrågasatte öppet detdär med intuition etc i situationer där kunden vill ha fakta-baserade lösningar.

(Som en parentes vill jag alltså säga att ingenting är absolut och poängen är inte att endast lyssna på sin intuition, men att det verkligen inte skadar att träna upp sin intuition (som många analytiska männsikor i analytiska arbetsuppgifter helt enkelt tappat kontakten med), vilket man endast kan göra genom att vara medvetet närvarande i stunden med både kroppen och huvudet och därmed ha alla sinnen öppna. För att kunna vara närvarande bör även hjärnan vara avslappnad. För att slappna av hjärnan kan en analytisk människa behöva t.ex någon sorts framework/teori som vänstra hjärnhalvan kan börja grubbla över, vilket i sin tur ger högra hjärnhalvan arbetsro. Dethär bevisade vi även i praktiken. Vi började första sessionen med en massa teori hit och dit, vilket lugnade ner deltagarna och de kunde helt tydligt bättre fokusera på sessionen tack till det. Det gjorde vi inte med den andra gruppen (pga tidsbrist) men med facit i hand var det ett misstag.)

Hur som helst, så slutade det med att dendär ena skeptiska deltagaren totalt slöt sig och han var omöjlig att nå efter det. Vi fick dessutom en ganska dålig feedback (till skillnad mot resten som var bara bra) och man kan ju ana vem den dåliga feedbacken var ifrån. Såklart påverkade den incidenten (det blev en lite klumpig diskussion som slutade abrupt pga tidsbrist) hela gruppen. Måste säga att det var helt galet intressant att vara i min roll! Att se mer eller mindre samma material levereras åt två olika grupper och kunna följa med hur folk tog emot saker som inte kanske direkt var så lättsmälta åt sådana som inte tidigare funderat på närvaro, intuition etc.

Känner mig (igen) privilegierad över att ha denhär rollen trots att det innebär en hel del mera jobb. men det känns inte som jobb eftersom jag hela tiden utvecklar mig själv i rätt riktning. Det kändes på alla sätt rätt att vara i den rollen och det var t.o.m. snack om att jag
a) kanske med god tur skulle få gå en vidare skolning inom företaget i Juni
b) kanske i fortsättningen själv kunde dra denhär skolningen

Så galet siisti.

Under denhär veckan har mina andra arbetsuppgifter lite lidit, men ingenting har lidit så mycket att någon annan än jag sku ha märkt det. Dags att sänka min egen ribba alltså. Det är helt OK att vara OK. Inget mer och inget mindre. Utan OK.

Tack :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar